ernst Site Admin
|
Posted: Tue Apr 17, 2007 7:51 pm Post subject: Är efequénen ett kvinnligt tempel? |
|
|
Kanarieöarna har för mej visat sig ha hällristningar av vissa sorter som för tankarna till våra labyrinter. De ristningar som jag intresserat mej för har varit spiraler, meandrar och kombinationer av dessa figurer. Figurerna är ibland väldigt invecklade och svåra att följa. Betydelsen är gåtfull och allt försvåras av spanjorernas tydliga ambition att negligera och förringa ursprungsbefolkningens egen kultur. Just detta faktum har gjort mina efterforskningar onödigt besvärliga. På ön Fuerteventura finns rester av flera efequéner.
En efequén är en kort spiralkonstruktion av sten där ingång och utgång är takförsedda. Ingång och utgång är också kryplåg. Därefter går man, kvinnan, ett och ett halvt varv för att komma in i den rätt stora innersta delen.Efequénens diameter är c:a 12 m. (titta på figuren nedan som Donald gjort.)
Efter flera timmars arbete med hjälp av muséepersonal i Las Palmas tror jag att efequénen är ett kvinnligt tempel där tempelritualen är själva spiralgåendet i syfte att bli gravid. Vid den tiden då efequénerna var i bruk så var födan på Fuerteventura sådan att kvinnorna hade
Här är en bild på en efequen som min vän Donald har ritat, från en bild av en bild på ett museum på Tenerifa

Last edited by ernst on Thu Dec 27, 2007 11:46 am; edited 1 time in total |
|